skip to Main Content
1-800-987-654 admin@totalwptheme.com
Förberedelser Inför Maraton

Förberedelser inför maraton

Det är en dröm för många löpare att fullfölja ett maraton och tanken på att korsa mållinjen med 4,2 mil i benen är hisnande. Men hur tar man första steget från att göra drömmen till verklighet? Att gå från att inte ha sprungit särskilt mycket alls till att springa ett helt maraton kräver oerhört mycket tid och förberedelser. Skaderisken är hög om man går för fort fram och det är därför viktigt att ta det lugnt och försiktigt i början. Innan man anmäler sig till ett lopp bör man ha sprungit regelbundet i mellan ett och två år för att vänja kroppen vid löpning. Det är viktigt att komma ihåg att vara ödmjuk inför det faktum att ett maraton är en lång distans och det kräver mycket träning och disciplin. Det är alltså inget man kan göra för skojs skull eller något man kommer på tre månader innan loppet ska gå.

Trappa upp träningen långsamt

Man brukar säga att man ska trappa upp träningen försiktigt genom att inte öka distanserna med mer än 10 % per vecka. Detta för att kroppen ska vänjas försiktigt vid de allt mer krävande distanserna och hållas skadefri. Löpning innebär trots allt en hård belastning på knän och leder och att nöta långa distanser är slitsamt. Se till att ha bra skor, till exempel vagabond som är utprovade av experter och variera underlaget så att du inte bara springer på asfalt. Du kommer också att märka att det krävs lite mer förberedelser inför ett långlopp. Hur rutinerna ser ut är olika för alla och man lär sig hur ens kropp fungerar med tiden. När du ökar distanserna blir också energiintaget viktigare och du behöver ha med både vatten och någon form av ätbar energi som en gel eller bars. En viktig tumregel är dock att aldrig prova något nytt under ett lopp. Ät mat innan som du vet har fungerat tidigare, ha inte nya skor på dig och testa inte en ny energigel eller sportdryck. Det sista man vill är ju att få problem med magen under loppet.

Sista tiden innan loppet går av stapeln

Den sista veckan innan loppet är det viktigt att ta det lugnt. Spring inga långa pass utan några korta, snabba för att hålla igång benen. Ät lite extra kolhydrater dagarna innan loppet för att få extra energi. Se till att ha tänkt ut vad du ska springa i för kläder och ha dem nytvättade och redo inför loppet. Om du brukar få skavsår, sätt på skavsårsplåster i förebyggande syfte och smörj in dig med vaselin om du brukar göra det. Försök att få ordentligt med sömn (även om det är svårt) natten till loppet för att känna dig utvilad när det är dags för start.

Och vem vet, kanske du får blodad tand på maraton så att loppet bara blir det första av många?

Back To Top